Sug

När man är sjuk blir man som mest peppad på att träna!
Och som mest peppad på att äta.. Hela tiden och lite av allt.
Tristessen som tar ut sin rätt?

Ingen träning + massa skit = mindre bra 😛

Men men, nästa vecka är en ny vecka.. och då ska jag va frisk!
Bokat av mina kunder å klasser för morgondagen oxå då jag hela dan legat sänkt med feber, kom upp ur sängen runt 18, kikade på hockeyn i soffan och nu krupit ner igen.

Godnatt!

 

Annonser

Trösta sig..?

Om man är sjuk och inte får träna men suget är större än nånsin.. Då borde man väl få tröstshoppa?

Har jag någon energi imorgon tar jag nog en tur förbi stadium imorgon innan min första kund vid 14:30.

135730568804651598hade intersport funnits i centrumet hade dessa blivit mina imorgon, inget snack om saken!

Som en tant..

Sjuker.
Känner mig klen. Efter en promenad flåsar jag som en gammal tant.
Var hemma från jobbet igår. Hade fönstret öppet hela dan, jag som vanligtvis är världens mest frusna person svettades! Idag blev det jobb, men det gick segt.
Sista PT-kunden fick jag boka av och jag knatade in på affärn för att ladda upp med lite c-vitaminboost. Nu blir det vila ikväll, försökt planera om morgondagen lite så jag får vila på förmiddagen iaf innan jag går mot jobb för några timmar där iaf.

20130227-183555.jpgInte provat denna krämen förut men läst lite om den. Tänkte prova att toppa min kvarg med detta till kvällsmålet.

Ingen ursäkt!

”det är svårt”. ”jag har inte tid”. ”det är krångligt”.. ursäktslistan kan göras lång.
Folk är BÄST på ursäkter när det kommer till att äta bra.

Men hallå.

20130227-183548.jpgFisk och grönsaker.

och svårt var det fasiken inte! 😛

IBS

Ett problem som så många lider av.
Tackar för att jag ej är drabbad.
Har en kostrådgivning med en kund imorgon, vi ska vid 3tillfällen försöka få bukt med hennes IBS-problem. Tänkte att jag skulle dela med mig av detta med er, kanske kan det hjälpa någon 😛
Detta är tipsen jag satt upp för henne.
Lider ni av IBS? och vad är era bästa knep?

Ibs är en tarmsjukdom som ej går att bota. Den är svår att få bukt på då samma mat kan få magen att reagera olika från gång till gång. Det handlar om att lära känna sin IBS och man får ofta prova sig fram vad som fungerar för just sig själv. Försök att äta vid samma tidpunkter och få till en rutin på måltiderna.

  • Ät lite och ofta.
    Små portioner med jämna mellanrum. Försök äta var 3e timma.
  • Undvik socker!
  • Stress triggar IBS-magen.
    Försök att planera vardagen för att undvika stress.
  • Hårda fibrer leder till magont.
    Fibrerna blir som sandpapper på tarmen. Börja med att plocka bort allt som leder till magsmärtor och prova sedan dig fram vad som fungerar för dig.
  • Hitta en balans mellan omega 3 och omega 6.
    Omega 6 ökar inflammatoriska processer i tarmen. Byt tex ut margariner mot bregott eller smör. Välj rapsolja och olivolja.
  • Ät bra med omega 3.
    Fet fisk, olja, nötter osv.
  • Lägg till gurkmeja dagligen.
    Gurkmeja är bra vid tarmsjukdomar, den når tjocktarmen. Lägg till 1-2gram dagligen. Lätt att slänga ner i de flesta maträtterna.
  • Välj vattenlösliga fibrer.
    Vi behöver ändå få i oss fibrer även fast det är svårare. Prova med linfrö, psyilliumfrön, fiberhusk. Sedan såklart grönsaker. Fungerar oftast lättare än andra hårda fibrer. Hitta vilka grönsaker du kan äta.
  • Undvik att skapa gasbildning i magen.
    Gaser i magen bildas av bönor, linser, för mycket frukt osv. Undvik det i största möjliga mån. Välj banan och apelsin framför syrliga frukter som äpple och päron. Prova att värma äpplen och päron och skala dom innan du äter dom.
  • Undvik starka kryddor, mint, alkohol, citrus och kaffe.
    Samtliga triggar IBS-magen. Prova dig fram.
  • Ät långsamt.
    Att tugga och ha lugn och ro när vi äter underlättar och leder till att vi tuggar ordentligt och ej får i oss för stora tuggor.
  • Drick imellan måltiderna.
    Försök att dricka lite till själva måltiden och drick istället imellanåt. Vätskan fyller ut magsäcken vilket kan förvärra illamående och smärta.
  • Ät varierat i varje måltid.
    Det brukar underlätta för tarmen att äta lite av både kolhydrater,fett och protein vid varje måltid. Det tar längre tid för magsäcken och tarmen att bryta ner maten då.
  • Undvik tuggummi.
    Släpper in luft i magen vilket leder till gasbildning.
  • Undvik sötningsmedel.
    Vid ibs får man lätt diarréer, sötningsmedel har en laxerande effekt vilket bör undvikas.
  • Var aktiv.
    Stillasittande leder till mer orolig tarm. Promenera mera.

 

Matschema, förslag:

Frukost 7:00 – Naturell yoghurt blandat med kvarg eller keso. Toppa med bär, några skivor banan, linfrön, kanel, sockerfri musli. 1ägg och 1apelsin. Grönt the.
Mellanmål 10:00 – stekt ägg och några naturella nötter.
Lunch 12:30 – Kyckling/fisk/vitt kött, kokt potatis/rotmos/rotfrukter i ugn/ris/quinoa/bovete, kokta grönsaker, sås gjord på kvarg/keso/olivolja/kokosfett/sojagrädde/fårost.
Mellanmål 15:30 – turkisk yoghurt blandat med kvarg toppat med bär.
Middag 17:30 – Som lunch.
Kvällsmål 20:30 – Keso med mandel och bär/skivad banan/klippt apelsin.

5 om dagen..

eller 500gram per dag. Hur gör ni för att få i er rätt mängd frukt och grönt?
För ni vet att det är väldigt mycket man ska få i sig varje dag va?
Jag är bra på att få i mig frukt och grönt, men har ändå svårt att komma upp i den mängden som faktiskt rekomenderas.

Prova själv att väga upp 500gram isberg, det blir en del 😛 Nu ska inte de 500gramen bara bestå av isberg, utan helst av mer näringsfullt grönt 🙂

Jag äter bär/grönsaker/frukt till nästan alla mina ”stora” måltider. Alltså frukost,lunch och middag. Blir alltid bär till frukosten, 1morot och ibland någon frukt. Till lunch blir det oftast något grönt i maten men river ofta en morot till och äter upp innan själva måltiden bara för att dryga ut.

Sedan fyller jag på imellan målen med frukt.

Vad är era knep?

20130226-123043.jpgDagens lunch – lax i ugn med keso och frön. potatis och morot i ugn. avokadoröra (avokado,kvarg, kryddor).