Om att hitta en nivå.

Det retar upp mig enormt mycket när folk påpekar att man inte ska äta frukt.
Man ska inte trycka i sig 10 äpplen om dagen lr trycka i sig 3bananer efter ett gympass. Man ska ha kännedom om att det är fruktsocker i frukt och att om målet är att gå ner i vikt så kan det vara bra att tänka på att vara försiktig med frukt.
Men lever man ett hälsosamt liv utan planer på att gå ner i vikt så är en frukt om dagen ingenting att ens värt att börja diskutera nackdelarna för.
Frukt innehåller massa bra saker också & smakar otroligt gott!

Efter maten slår ofta sötsuget till. Vilket val är bäst?
En muffins eller några skivor äpple?
Efter träningspasset. Vilket val är bäst?
En bar fullproppad med skitsocker eller en banan?
En kväll på soffan. Vilket val är bäst?
En påse chips & massa godis. Eller en skål med lite upphackad frukt?

Det handlar som med allt annat här i livet om att hitta en balans.

En hälsosam syn på mat ger en sund livsstil och en härlig självkänsla.

Bra artikel!

 

Stoppats i magen.

Notis: Hade tänkt och skriva längst ner i förra inlägget att jag självfallet vet att det är fruktsocker i frukt. Men trodde ärligt inte man skulle behöva det. Sockerförbudet går självklart ut på att inte äta det onyttiga och ohälsosamma sockret vi finner i godis, chips, kakor, bullar osv osv. I denna bloggen är de ingen LCHF, Piggelin-diet lr pulvershakes. Här handlar de om att äta hälsosamt. & frukt är både gott och hälsosamt! 🙂

Frukost (8:00): en knäckeskiva med kalkon & tomat. Äggröra. ½ blodgrape, 2 skivor honungsmelon & afil med russin,solroskärnor,banan, blåbär & kokosflingor. +kaffe.
Lunch: (13:00) Hamburgerkött med resterna från gårdagens bulgurmix och sallad.
Middag (18:30): Tacosallad.
Kvällsgottis: Blandad uppskivad frukt. Ananas,äpple,banan,päron,vindruvor & melon.

Benhinneinflammation

Det där med benhinneinflammation är dessvärre som alltför många råkat/råkar ut för.
Jag själv har tragglats med benhinneflammationer många gånger.

Benhinneinflammation uppkommer vanligtvis av löpning och att man överansträngt sig, sprungit på för hårt underlag, gått ut för hårt när man är otränad, fel skor osv osv.
Det leder till att man får ont i framsidan av skenbenet. Man kan känna som en ilning eller att man bara känner sig öm. Denna smärta kan komma vid själva aktiviteten eller även efter träningspasset. Förebyggande saker man kan göra är tex att försöka bättre på sin löpteknik då benhinneinflammation vanligtvis beror på att ovana löpare sätter i foten på fel sätt. Det man också kan göra är att stärka musklerna i underbenets framsida & inte glömma bort och stretcha efter löprundan. Behandling av benhinneinflammation är först och främst en kortare vila för att få bort den värsta smärtan. Man kan tex simma, cykla eller utföra skonsammare träningsformer. Är smärtan olidlig kan man köra någon form av antiinflammatoriks behandling med hjälp av gel eller tabletter & samtidigt träna försiktigt tills man blev mer van och mer vältränad. Det är inte farligt att träna när man känner smärtan i benhinnorna men det finns en tejp (kinesio/logi-tejp) man kan köpa som man kan använda sig av för att minska trycket på skenbenet och därav minska smärtan.

Jag har äntligen efter många år lyckats att klara mig utan den smärtan, som inte alls är speciellt rolig, på länge. Kan känna lite lätta ilningar om jag sprungit mycket under någon dag eller om jag tex kört på asfalt men inget värre än så.

Bild lånad från google.

lunchtime

Även.fast jag bara drack cola zero under hela kvällen igår så känns det att man kom sent i säng. Ögonen känns hellt torra å grusiga å mina tankar längtar hem till lördagsmyset. Men ska inte klaga, är lugnt på jobbet å inte så lång tid kvar.

Nu blir de försöka hitta lite energi i matlådan.

Jobblördag.

Tråkväder ute. Betyder kanske mycket på jobbet?

Jag måste beklaga mig lite. Har så fruktansvärt oooont i rumpan.
Resultatet av ett riktigt bra benpass i förrgår.
Skönt men smärtsamt! =D

Så idag blir det en vilodag. Tar mig nog ut på en långprommis efter jobbet.
Jag älskar annars vanligtvis och träna på lördagsmornarna.
Är så himla mysigt på något sätt?